Povestea Marianei Stan
După ce am petrecut 16 ani în echipa METRO, lucrând alături de colegii care gestionau deschiderea de noi magazine LaDoiPași, am simțit că e momentul să fac o schimbare în viața mea. Mergând în vizite la clienții care dețineau un magazin LaDoiPași, am reușit să găsesc un spațiu potrivit și atunci am decis să-mi deschid propria afacere.
În momentul în care am luat această decizie, visul meu se concentra mai degrabă pe dorința de a avea un program flexibil. Având doi copii la școală și un soț care avea un program fix, aveam nevoie de flexibilitate pentru a gestiona responsabilitățile familiale: să ne ocupăm de copii, de școală, de teme și de tot ce vine la pachet cu asta. M-am gândit că antreprenoriatul ne va oferi acest lucru. La două luni după deschiderea magazinului, soțul meu mi s-a alăturat și, în ultimii trei ani, am lucrat cot la cot. Am deschis magazinul în iunie 2021, motivați de nevoia de a ne crește bugetul și de a ne îmbunătăți situația financiară. Deși aveam propria noastră casă, din două salarii nu reușeam să realizăm prea multe. Ne doream mai multe pentru familia noastră și am simțit că era momentul potrivit pentru o schimbare.
Începutul nu a fost roz. Spațiul pe care l-am preluat avea nevoie de modernizare. Și sinceră să fiu, la început, am fost puțin temătoare în legătură cu modul în care vor evolua lucrurile. La vremea aceea, asta era cea mai mare provocare. Cu toate acestea, pe măsură ce lucrurile au început să se așeze și afacerea mergea fără probleme, am realizat că majoritatea provocărilor pot fi rezolvate prin muncă și perseverență.
Trecerea la antreprenoriat m-a făcut să realizez că principalul meu obiectiv este responsabilitatea față de angajații și clienții mei. Prioritatea mea este să mă asigur că angajații sunt mulțumiți și clienții găsesc la noi tot ce își doresc. Petrec tot timpul în magazin, interacționând cu clienții, înțelegându-le nevoile și asigurându-mă că sunt mulțumiți. Acest rol și această pasiune mă motivează în fiecare zi.
Sunt foarte încântată și fericită de integrarea pe care am avut-o în rândul comunității în care am deschis magazinul. Deși suntem din Ploiești, magazinul nostru este în Urlați. Nu aveam nicio legătură anterioară cu Urlați, în afară de munca mea ca agent de vânzări la METRO, care acoperea și acea zonă. Domnul de la care am închiriat spațiul era un fost client de-al meu, iar această conexiune ne-a ajutat să ne stabilim afacerea acolo. Din această locație a pornit povestea mea, și care, mai târziu, s-a transformat într-un loc drag inimii mele. Acum mă simt ca și cum ne-am fi născut acolo, am fi crescut acolo, simțim că facem parte dintr-o familie, că suntem o comunitate.
Cred că această primire s-a datorat și faptului că am făcut naveta acolo, în Urlați, în primul an al afacerii, pentru a mă asigura că totul merge conform planului. Am început cu o angajată preluată de la fostul magazin, pe care a trebuit să o învăț tot ce va avea de făcut. Ulterior, am mai angajat pe cineva și am extins treptat echipa. Am avut posibilitatea să cunosc clienții, să le ofer ceea ce își doreau și să adaptez magazinul în funcție de nevoile lor. Teama noastră, la început, a fost că nu știam cum și dacă afacerea o să meargă, dar cu timpul și prin efortul depus, ne-am transformat magazinul într-o afacere de succes.
Deschiderea acestei afaceri a adus îmbunătățiri financiare semnificative și simțim că ne-am dezvoltat și personal. Nu eram genul de familie care stătea cu chirie, să devină pentru noi o realizare faptul că ne-am cumpărat propria locuință. Deși nu ne confruntam cu dificultăți înainte, traiul de zi cu zi nu mai este la fel. Afacerea ne-a permis să ne bucurăm de o calitate a vieții mai bună, mai mult timp liber și mai multe oportunități de a călători. Cea mai importantă lecție pe care am învățat-o ca antreprenor este importanța de a fi aproape de angajații și clienții tăi. În meseria pe care mi-am ales-o și în activitatea pe care o fac zi de zi, cei mai importanți sunt angajații și clienții. Eu asta pun pe primele două locuri. Dacă nu ai angajați buni, cu care să lucrezi și care să-și dea interesul și dacă nu înțelegi nevoile clienților, rezultatele nu vin de la sine.
Pentru antreprenorii la început de drum care se gândesc să deschidă propriul magazin LaDoiPași sau orice altă afacere în comerț, sfatul meu este să aleagă spațiul potrivit. De spațiu și zonă ține totul – ar trebui să fie într-o zonă cu trafic intens, populată și în care concurența nu este atât de mare. Spre exemplu, și la noi sunt alte magazine mari în apropiere, dar sunt puțin mai distanțate de oraș. Un om care este mai în vârstă și nu are posibilitatea să se urce în mașină să plece, nu ar avea posibilitatea să meargă acolo, zi de zi. Conveniența de a avea un magazin aproape de comunitate face o diferență semnificativă. Dacă ai magazinul la două scări de bloc de tine, sau, că tot suntem în temă, dacă ai magazinul „la doi pași” de tine, e mult mai ușor să ții pasul. Să nu uităm că un alt lucru important sunt oamenii cu care lucrezi. Angajații să fie de calitate, pentru că dacă angajatul știe cum să interacționeze cu clientul, clientul se întoarce la tine în fiecare zi. Angajații fericiți duc la clienți fericiți, care vor reveni mereu.