Devino client METRO

Aplică pentru un card METRO

Cum redeschizi în siguranță?

Top banner

Clienții pun siguranța pe primul loc în raport cu redeschiderea HoReCa, deși sunt dornici să iasă din nou la terasele și la restaurantele preferate, conform mai multor studii* din domeniu.

 

Pe 30 mai, în Monitorul Oficial nr. 461 partea I, au fost publicate normele privind stabilirea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pentru activitățile de preparare, servire și consum de produse alimentare, băuturi alcoolice și nealcoolice, în spațiile special amenajate din exteriorul clădirilor unităților de alimentație publică.

 

Suntem partenerii tăi și ne dorim la fel de mult ca și tine să ai o revenire puternică, iar clienții să îți calce pragul fără griji. De aceea, am pregătit o serie de recomandări pentru ca tu să îți poți desfășura activitatea cu succes și în siguranță în noul context.

 

Informează-te!

 

Alege surse oficiale ca să afli informații de la specialiști și de la autorități: Ministerul Sănătății, Ministerul Afacerilor Interne, Direcția pentru Sănătate Publică.

 

Îți redăm mai jos regulile obligatorii prevăzute de lege pentru a asigura confortul clienților.

IMG 1

Legea (Monitorul Oficial nr 461 Partea I, Capitolul II, Secțiunea 1, Art. 4) prevede următoarele obligații pentru operatorii economici:

  a.    Verificarea stării de întreținere a tuturor spațiilor, facilităților, echipamentelor, inclusiv a ustensilelor ce se utilizează pentru recepția, depozitarea, prepararea, gătirea și servirea alimentelor către consumatorul final.


  b.   Revizuirea planurilor de igienizare, dezinfecție și de autocontrol pentru creșterea frecvenței acestor operațiuni și implementarea procedurilor de bune practici de igienă bazate pe principiile HACCP și, acolo unde este cazul, revizuirea planurilor HACCP.

c.    Asigurarea de dispozitive și produse biocide avizate de Comisia Națională pentru Produse Biocide necesare dezinfectării mâinilor personalului lucrător, a spațiilor, facilităților, echipamentelor și ustensilelor utilizate.

 

d.   Verificarea stocurilor de alimente, materii prime existente în unitate, și eliminarea celor pentru care nu se poate garanta siguranța alimentară, cum ar fi alimentele ce prezintă modificări organoleptice, care au fost păstrate în condiții necorespunzătoare, cu data durabilității minimale/ data limită de consum depășită sau pentru care nu se poate realiza trasabilitatea, astfel încât să fie preîntâmpinată apariția unor cazuri de toxiinfecții alimentare.


IMG 2

e.   Igienizarea și dezinfecția cu substanțe biocide avizate a tuturor spațiilor, facilităților, echipamentelor și ustensilelor utilizate pentru recepția, depozitarea, prepararea, gătirea și servirea alimentelor, curățarea zonelor unde sunt servite alimentele către consumatorul final, a grupurilor sanitare utilizate de personalul lucrător din cadrul unităților de alimentație publică și a celor utilizate de clienți.

f.   Reinstruirea sub semnătură a personalului lucrător cu privire la regulile generale de igienă ce trebuie respectate la nivelul unităților de alimentație publică necesare pentru obținerea unor produse alimentare sigure consumului uman, inclusiv asupra măsurilor suplimentare în ceea ce privește prevenirea răspândirii virusului SARS-CoV-2.

Secțiunea a 2-a, Art. 5 prevede norme pentru protecția clienților, după cum urmează:

a.    la intrarea în spațiul special amenajat din exteriorul clădirii unității de alimentație publică (terasă) se va face un triaj observațional al clienților (accesul clienților cu semne vizibile de infecție respiratorie va fi interzis), conform Ordinului ministrului sănătății și al ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativității purtării măștii de protecție, a triajului epidemiologic și dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea contaminării cu virusul SARS-CoV-2 pe durata stării de alertă;

b.    se vor asigura că la intrarea în spațiul special amenajat din exteriorul clădirii unității de alimentație publică (terasă) și la grupurile sanitare există dispozitive cu produse biocide avizate, necesare dezinfectării mâinilor clienților, precum și informarea acestora cu privire la modul de utilizare;

IMG 3
d.    se va interzice transferul meniurilor, solnițelor, olivierelor și al altor obiecte de pe o masă pe alta. Acestea vor fi dezinfectate după plecarea clienților de la masă și, unde este posibil, se vor folosi meniuri de unică folosință;

(...)

f.    în unitățile cu plata la casa de marcat se vor instala panouri de protecție din plexiglas;

(...)

  h.    se asigură că normele de distanțare fizică sunt aplicate în mod eficient și că se evită pe cât posibil interacțiunea fizică cu și între clienți; se stabilește un număr de maximum 4 clienți care pot ocupa o masă, cu condiția respectării unei distanțe de 1,5 m între persoane; excepție de la această regulă fac membrii aceleiași familii, care au același domiciliu;

IMG 4
j.    se asigură respectarea unei distanțe de minimum 2 m între ocupanții scaunelor meselor alăturate;

(...)

 

p.    se asigură că se efectuează dezinfecția meselor, după fiecare client/grup, cu produse biocide care necesită un timp minim de contact, avizate de către Comisia Națională pentru produse Biocide.

 

Lista completă a prevederilor legale poate fi consultată aici.

 

Așadar, ținând cont de aceste norme de aplicare a legii, recomandările echipei METRO sunt:

 

Ține echipa informată și pregătită!

 

●      Ține constant ședințe cu echipa, pentru a reaminti tuturor care sunt informațiile actualizate legate de răspândirea virusului și procedurile din cadrul organizației. Sunteți împreună în această situație, și angajații își doresc să își reia slujbele, deci tratează-i ca pe partenerii tăi!

●      Zilnic, angajații trebuie să raporteze dacă au fost în contact direct cu persoane diagnosticate sau suspecte de a fi infectate cu Covid-19. (Secțiunea 1, litera k). Îți recomandăm folosirea unui format standard pe care să poată bifa și semna, zilnic.

 

●      Verifică personal sau numește un responsabil pentru verificarea permanentă a respectării măsurilor luate. Conform legii (Secțiunea 1, art. 1, Alineatul 2), trebuie să poți demonstra cu documente, în cazul unui control, că aceste verificări au fost făcute.

 

●      Afișează regulile atât pentru angajați, cât și pentru clienți pentru a fi informați despre acces, distanțare socială, igienă și altele. Informarea clienților este prevăzută de lege (Secțiunea a 2-a, Art. 5, litera m).

IMG 5

Adoptă reguli și proceduri clare pentru toată echipa!

 

Organizarea internă în cadrul afacerii tale va face diferența dintre funcționare optimă și riscuri inutile.

●      La intrarea în locație: creează o cale de intrare și una de ieșire, dacă ai posibilitatea, sau delimitează accesul pentru a face fluxuri separate pe același culoar. Această obligativitate este specificată în normele legale, secțiunea I.


●      În zona de recepție a mărfurilor: alege o zonă separată de cea prin care trec clienții sau, dacă asta nu se poate, programează recepția la ore la care clienții nu sunt în locație. Persoana care intră în contact cu livratorii trebuie să poarte echipament adecvat, pe care îl schimbă dacă ulterior intră în bucătărie sau în zona de servire a clienților. Toate obiectele folosite pentru această activitate, pixuri, hârtii și orice alte echipamente, trebuie folosite exclusiv în zona delimitată, considerată cu potențial ridicat de contaminare.


●      În locul de servire: marchează distanța socială impusă de lege: 2 m. (Secțiunea a 2-a, Art. 5, alineatul i). Marcajele de pe jos pot ajuta la reașezarea meselor și a scaunelor, dacă sunt mișcate.


IMG 6

●      În bucătărie: folosește pentru depozitare cutii transparente și etichetează cât mai multe recipiente pentru a evita atingerea lor.

●      În toalete: alege dispensere automate de săpun, uscătoare de mâini, baterii care funcționează cu senzori, astfel încât riscul de contaminare să fie minim.

 

Asigură echipamente corespunzătoare

  ●      Pune pe lista de cumpărături: măști, viziere, mănuși, săpun, dezinfectant de mâini și de suprafețe, prosoape de hârtie, dispensere cu senzori pentru săpun, coșuri de gunoi cu capac acționate cu pedală, termometru care măsoară temperatura de la distanță.

●      Orientează-te către diferite tipuri de măști care pot fi folosite o zi întreagă sau chiar mai mult de atât, nu neapărat pentru cele de unică folosință, pentru că ele devin ineficiente după câteva ore și/sau după ce se umezesc din cauza respirației purtătorului.

 

●      Oferă-le angajaților uniforme sau cere-le să vină cu haine care să fie folosite exclusiv în bucătărie sau la servirea clienților. Aceste articole de îmbrăcăminte trebuie spălate la min. 60 de grade Celsius.

IMG 7

Oferă clienților tăi sentimentul de siguranță și de încredere prin tot ceea ce faci! De la personalul atent, până la locul perfect igienizat sau meniul optim, totul trebuie să inspire încredere într-un mod autentic.

 

#restartGastro

Echipa METRO

 

 

*studiu efectuat de Hospitality Culture Institute în luna mai 2020