Devino client METRO

Aplica pentru un card METRO

Dusan Wilms (Director General) - Ziarul Financiar

Dusan Wilms: Pentru a-si reveni Romania are nevoie de circa cinci ani de cresteri mici, de 2-3%, sanatoase si constante.

Dusan Wilms, directorul general al Metro Cash &Carry si unul dintre putinii romani care au pe mana afacerile unei multinationale cu afaceri de peste 1 mld. euro, spune despre compania pe care o conduce ca nu va deschide niciun magazin in acest an, reteaua urmand a se mentine la 32 de unitati (26 clasice si 6 de dimensiuni mai mici).

Decizia sa vine in contextul in care criza financiara din ultimii ani a redus considerabil numarul de companii din Romania, acestea fiind practic clientii Metro Cash & Carry.
"Este nevoie sa avem un anumit numar de potentiali clienti ca sa se justifice o investitie intr-un nou magazin.
Numarul companiilor din Romania a scazut dupa 2008 si implicit si numarul clientilor a avut un trend similar", spune Wilms, care lucreaza in cadrul grupului german Metro din 1998 si care a preluat pentru prima data conducerea operatiunilor locale ale lantului circa un an mai tarziu. El explica faptul ca in contextul unei expansiuni rapide si puternice a comertului modern, comertul traditional a avut puternic de suferit.
"Deschiderea unui magazin de comert modern pe suprafata mare in centrul unui oras duce la disparitia multor revanzatori", explica el.
Wilms mai spune ca la nivel national continua sa se infiinteze companii, insa balanta este negativa. |n ultimii ani, in contextul in care jucatorii din comertul modern - sustinuti financiar de companiile mama - au continuat sa deschida sute de magazine, mii de magazine decartier, de bloc si mici alimentare au tras obloanele. Astfel, reprezentantii Metro Cash & Carry spun, citand datele GfK, ca si in acest an comertul modern continua sa castige teren in fata celui traditional, atragand in primele sase luni ale anului 49% din totalul cheltuielilor gospodariilor din Romania pentru produse de larg consum, in crestere cu doua puncte procentuale fata deperioada similara a anului precedent.
Pentru ca romanii sa fie incurajati sa isi deschida tot mai multe companii - fie ele magazine, restaurante sau alte formede comert - seful Metro Cash & Carry este de parere ca atat contextul economic si politic intern trebuie sa fie favorabil, cat si cel extern.

"Orice veste buna venita de pe plan extern ofera o stare de euforie si dorinta de a crea ceva. De asemenea, reducerea TVA-ului la alimente la 10% si a cotei unice de la 16 la 10% ar putea ajuta."

dusan-wilms-400x200
Dusan Wilms, director general al Metro Cash&Carry:Nu ne asteptam la schimbari majore nici in 2013. Bugetele ni le facem atat pe date statistice care vizeaza cresterea economiei cat si pe experienta ultimilor ani. Criza din Europa nu s-a terminat.

Cum functioneaza sistemul La Doi Pasi

Magazinele de bloc si chioscurile care incheieun contract de franciza cu lantul german de magazine cash&carry va trebui sa isi remodeleze magazinele dupa un concept stabilit impreuna cu Metro si sale denumeasca La Doi Pasi. Micii comercianti pot beneficia la randul lor deoferte personalizate.
Desi este un proiect de franciza, francizatii nu trebuie sa plateasca o taxa initiala de franciza. Ei contribuie lunar cu 500-600 de lei, bani utilizati pentru printarea pliantelor de promovare si pentru alte actiuni de marketing. Fiecare magazin primeste la fiecare doua saptamani cel putin 300 de cataloage cu oferte. 
Metro Cash&Carry impreuna cu francizatii lanseaza la fiecare doua saptamani un pliant cu 17 produse la oferta in toate magazinele La Doi Pasi. Germanii se ocupa astfel de partea de promovare si marketing. Administrarea magazinului este facuta doar de proprietarul acestuia. 
Magazinele deschise in franciza de Metro Cash&Carry au intre 40 si 200 de metri patrati si functioneaza in regim dea utoservire, iar potrivit datelor anterioare comunicate de germani remodelarea unui magazin dupa conceptul stabilit de Metro Cash&Carry costa in medie14.000 de lei (3.200 de euro).

Peste 400 de francize
 
Metro Cash & Carry a creat in aceasta primavara franciza La Doi Pasi. Astfel, Metro Cash & Carry, primul jucator strain care a inceput sa scrie istoria comertului modern in Romania in urma cu circa 16 ani, a ajuns la o retea de circa 415 de magazine in franciza deschise sub sigla "La Doi Pasi", in timp ce alte peste 100 de unitati sunt in proces de amenajare, acesta fiind cel mai mare pariu al companiei germane din perioada crizei.
|n primavara acestui an lantul german de comert a anuntat programul de franciza pentru magazinele din comertul traditional, atacand astfel o piata pe care activeaza circa 70.000 de jucatori, cu afaceri estimate anual la 7 - 8 mld. euro.
|n prezent jumatate din magazinele La Doi Pasi sunt deschise in zona rurala si jumatate in zona urbana. "Comertul traditional depinde de ce facem noi. Trebuie sa ii ajutam sa supravietuiasca", explica Wilms.
El da exemplul unor state precum Olanda sau Germania unde comertul traditional a ajuns nesemnificativ si spune ca si pe plan local jucatorii din comertul modern s-au dezvoltat extrem de puternic. "Cu La Doi Pasi vrem sa ne dezvoltam si in anii care vor urma in ritmul stabilit in acest an. Numarul de magazine nu este insa singurul care conteaza, fiecare magazin trebuind sa indeplineasca o serie destandarde si criterii." Programul initiat de Metro Cash & Carry incearca sa creeze una dintre cele mai extinse retele de comert local, care le-ar putea asigura germanilor un portofoliu constant de clienti.

 
An de recuperare usoara
 
Proiectul Metro poate fi vazut ca o incercare agermanilor de a-si fideliza baza de clienti existenta si chiar de a o largi, in conditiile in care principalii clienti ai companiei sunt chiar aceste magazine din comertul traditional.
Acest proiect este lansat intr-o perioada inc are cifra de afaceri a companiei a fost afectata de situatia economica dificila si de scaderea consumului, astfel ca Metro Cash & Carry a pierdut in ultimii patru ani vanzari de circa 500 mil. euro, ajungand anul trecut la afaceri de 1,17 mld. euro anul trecut. Mai mult, in aceeasi perioada au fost inchise 6.000 de magazine traditionale - chioscuri si alimentare de bloc -, factor ce a avut un impact si in cifra de afaceri a grupului german.
In ceea ce priveste acest an seful Metro Cash &Carry spune ca din punct de vedere macro-economic, dupa trei ani de descrestere, 2011 si mai ales 2012 au fost ani de stagnare si recuperare usoara. "Pentru a-si reveni Romania are nevoie de circa cinci ani de cresteri mici, de 2-3%, sanatoase si constante."
El adauga ca exista semnale pozitive de crestere a consumului, insa pus in contextul ultimilor ani, putem spune ca indicatorul de consum are o evolutie destul de fragila. Astfel, desi INS anunta un avans de peste patru procente, acesta nu se simte la fel de puternic in magazine.
"Iulie si august au fost luni interesante pentru comert. Vremea calduroasa a adus cresteri ale vanzarilor de cateva procente. Cel mai bine au evoluat vanzarile de apa si bauturi", explica el.
dusan-wilms-2
Wilms spune insa ca vremea calduroasa din aceasta perioada are efect invers fata de vara pentru ca nu incurajeaza achizitiile de produse de toamna cu care magazinele deja s-au pregatit.
Managerul se fereste insa sa ofere informatii despre evolutia companiei pe care o conduce in acest an. El spune doar ca este "foarte multumit si ca acum culege roadele proiectelor lansate, precum La Doi Pasi, Metro Punct (magazine de 2-3.000 mp), programul de livrare la domiciliu si cel de vanzare in magazine a legumelor romanesti".
El recunoaste insa ca cifra de afaceri este dependenta de evolutia businessurilor clientilor companiei si de numarul acestora. In prezent Metro Cash & Carry are circa 800.000 de clienti, numarul fiind in scadere odata cu desfiintarea unui numar mare de companii in ultimii ani. Acesta este si unul dintre motivele pentru care nu au fost deschise magazine noi.

"Chiar daca in prezent in Romania exista orase cu o populatie suficient de mare unde nu suntem prezenti, numarul declienti (companii, n.red.) nu este suficient de mare sa se justifice o investitie". In plus, daca anterior cresterile veneau din expansiunea fizica, acum vin din servicii".
Astfel Wilms spune ca piata s-a tot schimbat in ultimii ani si este intr-o permanenta schimbare. Acum clientul vrea marfa la usa, astfel magazinele au preluat si rolul de centre logistice de distributie.
"Oamenii nu vor sa petreasca timp in magazine. In ultimii 30 de ani timpul petrecut de fiecare om in magazin a scazut cu 50%".
In contextul schimbarilor din ultimii ani, estimarile pentru perioada care va urma sunt precaute.
"Nu ne asteptam la schimbari majore in 2013. Bugetele ni le facem atat pe datele statistice care vizeaza cresterea economiei, cat si pe experienta ultimilor ani. Criza din Europa nu s-a terminat", conchide Wilms.
 
El spune ca pentru moment nu se poate vorbi decat de estimari precaute dupa ce in 2012 mediul de business local a fost afectat de numeroasele miscari si schimbari care au avut loc in plan politic si care au atras dupa sine numeroase modificari la nivel macro. Managerul da exemplul revizuirii in scadere a previziunilor de crestere a economiei tarii in 2012 si puternicele fluctuatii ale cursului leu / euro, ambele cu impact direct asupra celor mai multe dintre sectoarele economiei."Loc de crestere si conditii pentru dezvoltare exista. Piata are in continuare potential, insa pentru anul urmator vorbim de crestere moderata. Un alt factor foarte important de care trebuie sa tinem cont este zona euro, de a carei evolutie, intr-un sens sau altul, depinde si tara noastra."

Autor: CRISTINA ROSCA