Devino client METRO

Aplica pentru un card METRO

"Fara investitii, nu vom vedea schimbari benefice in economie"

Dupa ani buni in care a vazut cum clientii sai revanzatori pierd teren in fata extinderii retailului modern, reteaua METRO Cash & Carry a decis sa aloce cat mai multe resurse in ajutorul lor. „Varful de lance” este reteaua La Doi Pasi, al carei numar de magazine METRO isi propune sa il dubleze in cursul acestui an.

Magazinul Progresiv: Care au fost tendintele care si-au pus amprenta asupra pietei FMCG in anul care s-a incheiat?
Dusan Wilms: Din cauza scaderii puterii de cumparare si a crizei, consumatorii s-au orientat catre produse alimentare cu pret mai mic si au cumparat marca proprie de prim pret mai mult decat in anii precedenti. Studiile arata ca peste jumatate dintre romani si-au administrat in 2012 diferit veniturile fata de anul anterior, cu scopul de a face economii. Pe de alta parte, continua scaderea vanzarilor de bunuri nealimentare. Oamenii se gandesc de mai multe ori inainte sa achizitioneze un televizor sau un frigider. Nu trebuie sa uitam ca un segment mai mare de 50% din populatie, care locuieste in mediul rural, se orienteaza in primul rand dupa pret.
dusan-wilms
M. P.: Cum vedeti evolutia pietei de retail?
D.W.:
In 2012 a continuat cresterea suprafetei de vanzare din retailul modern. Totodata, s-a produs o consolidare a segmentului hypermarketurilor unde, dupa parerea mea, vor mai veni si alte consolidari. Concomitent, a scazut ponderea comertului traditional, care a ajuns la 50% din totalul pietei. Acest trend va continua si in anii urmatori, deorece retailul modern acapareaza cota parte din piata revanzatorului. Daca retailul modern va continua sa se extinda in zonele centrale ale oraselor, cred ca magazinele traditionale isi vor diminua numarul si putem asista chiar la o injumatatire a lor.

M. P.: Ce sfaturi aveti pentru retailerii traditionali care vor sa reziste pe piata?
D.W.:
Comerciantii traditionali trebuie sa invete sa se profileze si sa se adapteze la situatia actuala. Daca ei pastreaza viu spiritul locului in care activeaza, au grija de clientii lor, afacerea lor va functiona, mai ales ca, in cazul unui business privat cu zece oameni, deciziile se iau mult mai rapid decat in cazul unei multinationale pentru ca nu exista nicio ierarhie. Au insa nevoie de know-how, de clientii lor, dar si de cresterea puterii de cumparare a populatiei.

M. P.: Referitor la marcile proprii, Metro a fost prima retea care a introdus acest segment pe piata romaneasca. Ce evolutie inregistrati cu aceste produse?
D.W.:
Avem o crestere foarte buna, deoarece am lansat mai multe game sub marca noastra Fine Food, pozitionata pe segmentul mediu de pret. Am facut, de asemenea, o analiza de piata foarte clara si am plasat marca Aro pe segmentul de pret de intrare, cu pretul cel mai bun de pe piata. Am dezvoltat si marca Rioba, pe segmentul bauturi racoritoare, cafea si alte produse pentru bar.
La nivel international, ponderea marcilor private din vanzarile Metro este de aproximativ 20%, un procent relativ apropiat fiind inregistrat si pe piata romaneasca. Speram ca marca proprie sa creasca pentru ca este mult mai profitabila pentru noi si pentru clientii nostri. Si din punct de vedere organic, produsele marca proprie au evoluat foarte bine. Nu as putea sa va furnizez cifre, dar putem vorbi despre o situatie foarte buna a vanzarilor datorita proiectelor pe care le-am dezvoltat. In cazul retelei La Doi Pasi, in jur de 30% din sortimentul magazinelor il reprezinta produsele noastre marca proprie, aceasta fiind practic „arma” comerciantilor La Doi Pasi, pentru ca marca proprie Metro nu o poti gasi la discounteri sau la competitorii din zona.
Pe de alta parte, nu atat produsele au jucat un rol important pentru noi, cat inovatiile din ultima perioada, precum si serviciile cu valoare adaugata pentru clientii nostri.

M. P.: Ce astfel de servicii oferiti clientilor Metro?
D.W.:
In primul rand ne-am ascultat cu atentie clientii si i-am intrebat ce si-ar dori pentru business-ul lor; astfel ne-am dat seama ca sunt interesati de consultanta din partea Metro, pe langa produsele noastre. Ne putem ajuta clientii prin intermediul francizei La Doi Pasi, Iar daca un revanzator nu face parte din retea avem si alte programe care pot veni in sprijinul sau, precum Trade Support&Partnership sau Centrul de Competenta din magazinul Metro Militari, unde sustinem traininguri pentru clientii doritori.
Noi practic suntem un fel de universitate pentru meseria de revanzator. Ii pregatim pe comercianti sa stie sa faca un cont de profit si pierdere, un bilant de contabilitate, sa stie cum sa isi prezinte marfa, sa poarte un dialog cu autoritatile, sa aiba toate conditiile de igiena si echipamentele necesare. De asemenea, ii consiliem in procesul de modernizare a magazinelor lor.

M. P.: Care sunt obiectivele retelei La Doi Pasi pentru 2013?
D.W.:
Am vrea sa deschidem tot atatea magazine cate am deschis in 2012. Astfel, daca anul trecut am deschis 500 de magazine, si anul acesta ne dorim si ar fi foarte bine sa deschidem tot 500 de unitati. Daca nu apar schimbari majore pe piata, nu vad niciun impediment pentru atingerea acestui obiectiv, mai ales ca sunt foarte multe cereri de intrare in retea. Programul La Doi Pasi este de mare ajutor in special comerciantilor din afara Bucurestiului. Majoritatea cererilor vin din orasele medii, deoarece in Bucuresti comerciantii se descurca, nu au problemele celor din orasele mai mici sau din zonele rurale.

M. P.: Care sunt particularitatile comertului din mediul rural?
D.W.:
Sunt zone in mediul rural unde conditiile de viata si de trai sunt foarte grele, unde oamenii isi inchiriaza masina de spalat de la o familie la alta. Cam asta ar fi realitatea romaneasca. In sate oamenii au resurse foarte limitate, iar noi incercam sa ne adaptam sortimentul pentru acesti consumatori. De altfel, aproximativ jumatate din magazinele La Doi Pasi sunt amplasate in localitati din mediul rural. Acolo, ele joaca rolul unui mini-hypermarket. Comerciantii La Doi Pasi din mediul rural sunt, de altfel, unii dintre clientii nostri foarte importanti. Ei, la randul lor, sunt imbatabili pentru ca sunt cunoscuti in localitatea respectiva, fac parte din societate. Noi pozitionam diferit magazinele pe piata, in functie de amplasarea lor - in mediul urban sau rural. Facem cercetare de piata pentru revanzatorii din mediul rural si ii ajutam sa-si listeze si sa-si promoveze produsele in functie de zona in care activeaza.

M. P.: Trecand de la o extrema la cealalta, cum vedeti evolutia comertului online in Romania?
D.W.:
Romania este una dintre tarile in care Metro testeaza platforma de comert online. In acest moment se pot comanda online in jur de 6.500 de produse: sisteme IT, accesorii si consumabile de birou, papetarie, produse de unica folosinta, produse de curatenie, dar si racoritoare, cafea si alte produse de protocol. Romania, cred ca va avea o explozie in e-commerce, deoarece avem o generatie de tineri foarte orientata catre IT, noile canale de comunicare si vanzare. Viitorul este al cumparaturilor online, dar este un viitor al urmatorilor 10-15 ani. Este un business la care, in momentul de fata, nici nu ne uitam daca produce sau nu. Comertul online este in crestere si cred ca va avea un potential foarte bun, dar deocamdata este considerata si o modalitate costisitoare pentru clientul final din cauza costurilor cu logistica si transportul.

M. P.: Sunt voci in economie care spun ca 2013 va fi un an mai prost decat anul trecut. Care este opinia dvs.?
D.W.:
Daca nu se mai fac investitii in tara, daca nu sunt infuzii de capital, in special in productie, nu vom vedea nicio schimbare benefica in economie. Avem nevoie de investitii straine in productie, nu neaparat in retail. Productia inseamna valoare adaugata, iar daca nu se intampla nimic in acest sens situatia va ramane asa cum este acum. Noi ne-am luat toate masurile de siguranta si ne-am planificat realist bugetele. Avem armele pregatite indiferent de situatie. Am optimizat procesele, am eliminat proiectele care nu aduc profitabilitate pe termen lung, am ramas la motto-ul „Less is more”, deci mai putine proiecte cu mai mult focus.

M. P.: Ce factori considerati ca vor avea un impact asupra pietei bunurilor de larg consum anul viitor?
D.W.:
Eu mi-as dori sa avem o scaderea a taxei pe valoare adaugata la produsele alimentare de baza, la cele pentru bebelusi si la cele proaspete. Noi am solicitat acest lucru imediat dupa majorarea TVA-ului, in 2010. Intre un TVA de 9-10% si unul de 24% sunt 14-15 procente diferenta. Daca TVA-ul la alimente va scadea, cred ca veniturile la buget vor creste pentru ca romanii vor putea si vor dori sa cumpere si sa consume mai mult.