retail-FMCG.ro: Denumirea magazinului online s-a
modificat din METRO Office Direct, în METRO Magazin Online. Ce a marcat
această schimbare a numelui?
Platforma de comerț online METRO
Office Direct a fost lansată în ianuarie 2012 ca proiect pilot, fiind o
idee unică în rândul retailerilor de pe piața locală și unică în cadrul
METRO Cash & Carry, la nivel internaţional. Rezultatele proiectului
pilot şi receptivitatea mare de care au dat dovadă clienţii platformei
au dus la relansarea proiectului sub numele de METRO Magazin Online.
retail-FMCG.ro: De ce ați ales piața din România pentru a dezvolta proiectul pilot?
Dezvoltarea
segmentului de comerţ online face parte din strategia la nivel
internaţional a companiei METRO, care urmăreşte atât cele mai noi
tendinţe din zona de retail, cât şi nevoile unui consumator tot mai
sofisticat, în permanentă căutare de modalităţi prin care să îşi
eficientizeze resursele.
Suntem prima companie din comerţul modern
care a dezvoltat la standarde europene conceptul de multichannel
(offline + online), fiind din nou, pionierul în acest sens, ca urmare a
specificității acestei piețe și a faptului că piața digitală din România
este în plină dezvoltare.
retail-FMCG.ro: Există și alte țări în care s-a extins proiectul?
După
cum am menționat, platforma online a înregistrat succes și
receptivitate din partea clienților, ceea ce a dus la implementarea
acestui model în trei ţări din Europa: Polonia, Olanda şi Rusia.
retail-FMCG.ro Care este profilul clientului Magazinul Online?
Magazinul
Online se adresează persoanelor juridice, reprezentând firme cu 1-60 de
angajaţi, specializate pe oferirea de servicii. Pentru aceştia, METRO
Magazinul Online a pregătit o ofertă de produse de Birotică şi
papetărie, Mobilier birou, Electro-IT şi consumabile, Produse alimentare
şi Protocol, Curăţenie şi mentenanţă, Produse sezoniere şi Pachete
cadou necesare în activitatea zilnică a acestor companii.
retail-FMCG.ro Câți clienți are platforma online, în acest moment?
Până
în acest moment, Magazinul Online a avut parte de peste 35.000 de
clienţi înregistraţi. Ne dorim fidelizarea clienţilor şi educarea lor în
a încerca noul format al METRO Cash & Carry România, care prezintă
beneficii evidente – eficientizarea timpului şi a banilor, in primul
rand.
retail-FMCG.ro Câte articole sunt disponibile acum pe platforma Magazinul Online?
Oferta
cuprinde 6.500 de produse dedicate clienților specializați pe oferirea
de servicii, din următoarele categorii: birotică şi papetărie, mobilier
birou, electro-IT şi consumabile, produse alimentare şi de protocol,
curăţenie şi mentenanţă, produse sezoniere şi pachete cadou.
retail-FMCG.ro:
În oferta Magazinului Online au intrat și produse alimentare. Care este
motivul pentru care le-ați introdus? A existat o cerere din partea
clienților profesioniști pentru astfel de produse?
Oferta de
produse alimentare disponibilă pe Magazinul Online cuprinde alimente
necesare în activitatea companiilor care oferă servicii: cafea, lapte,
băuturi răcoritoare, apă, biscuiți, snacks/chips. Am adăugat aceste
produse în încercarea de a le oferi clienților o ofertă cât mai
cuprinzătoare, care să le răspundă nevoilor în activitățile zilnice.
retail-FMCG.ro: Care sunt cel mai bine vândute produse de pe platforma online?
În
topul vânzărilor din METRO Magazin Online se regăsesc produsele
consumabile de birotică, precum produsele de papetărie. Articolele de
igienă şi curăţare uzuale în cadrul unui birou, echipamentele IT şi
articolele de protocol se numără, de asemenea, printre cele mai bine
vândute produse din oferta Magazinului Online.
Clienții platformei
online au arătat interes și față de produsele din categoria Back to
School, o gamă nouă de produse, dar foarte cautată, ca urmare a lipsei
de timp în programul clienților noștri profesioniști.
retail-FMCG.ro: Cum a evoluat piața de e-commerce în ultimii ani?
Piața
locală de e-commerce este în plină dezvoltare, iar acest lucru s-a
simțit pe parcursul ultimilor ani. Intrarea marilor retaileri în spațiul
online este un trend tot mai vizibil, care atestă nevoia în creștere a
românilor de a cumpăra online.
Suntem mândri să fim inițiatori ai
acestui trend pe piața locală, prin dezvoltarea, la standarde europene, a
conceptului multichannel, prin care mediul offline este completat de
mediul online, pentru a acoperi nevoile clienților. Abordarea vânzărilor
într-un sistem multichannel integrat este cheia succesului în anii
următori, iar acest lucru se observă deja în creșterea valorii
comenzilor cu 25%, în cazul clienților care utilizează ambele canale.
Piața
locală are un mare potențial de creștere și se estimează că, în câţiva
ani, va depăşi valoarea de 1 miliard EUR, potrivit PWC. Cu toate
acestea, mai este mult spațiu de evoluție. În acest moment, doar 80-85%
dintre români nu au efectuat niciodata o plată online (Visa). Rata de
penetrare a internetului a crescut între anii 2010-2012, ajungând la
aproximativ 61% în mediul urban și 33% în mediul rural (Gfk), cu o
viteză care ne situează în top 3 în lume.
retail-FMCG.ro: Cum va schimba introducerea platformelor online de către marii retaileri comportamentul de consum?
Noi
vorbim exclusiv despre clienții din categoria IMM (intreprinderi mici
si mijlocii) pentru care dezvoltam strategii de crestere pentru
utilizarea formatului multi-channel, care, in combinație, le aduce
beneficii în ceea ce privește eficientizarea resurselor, în special de
timp și de bani.
Pe piața locală de e-commerce, principala barieră ar
putea fi considerata lipsa de încredere într-un astfel de sistem
diferit şi, poate, nou pentru această piaţă, pentru mentalitate etc;
avantajul nostru, ca lider al segmentului cash & carry, este tocmai
prezenţă în mediul offline. Prevedem pe viitor tehnologii care vor
integra experienţa online cu cea offline extrem de inteligente şi de
uşor de folosit, care să servească într-un mod complex nevoile
clienților B2B.