Devino client METRO

Aplica pentru un card METRO

Cosmin Costea, E-commerce Manager METRO România: “Sistemul multichannel integrat este cheia succesului în anii următori "

METRO Cash&Cary Romania lansa în ianuarie 2012 serviciul METRO Office Direct şi reprezenta prima iniţiativă din comerţul modern din România în domeniul comerţului online. Despre evoluţia primului magazin online ataşat unui retailer clasic din România am stat de vorbă cu Cosmin Costea, E-commerce Manager METRO Cash & Carry România.

retail-FMCG.ro: De unde a pornit ideea de METRO Office Direct?

Am lansat Magazinul Online din dorinţa de a răspunde nevoilor din categoria “General Business Needs” întâlnite în activitatea clienților noștri (B2B), care sunt mereu grăbiţi şi în căutare de noi soluţii de eficientizare a timpului.
La începutul anului trecut, am lansat platforma online ca un nou format METRO Cash & Carry România, proiect de pionierat pentru piața de retail din România, anticipând forța pe care o poate avea interacțiunea multichannel asupra clienților noștri și a beneficiilor multiple venite ca urmare a fuziunii dintre cele două canale. Migrarea înspre online a clienţilor profesioniști, evoluţia mediului online pe piața locală și liniile la nivel internaţional privind comerţul online au fost, de asemenea, elemente care ne-au inspirat în lansarea Magazinului Online.

costea-cosmin
retail-FMCG.ro: Denumirea magazinului online s-a modificat din METRO Office Direct, în METRO Magazin Online. Ce a marcat această schimbare a numelui?

Platforma de comerț online METRO Office Direct a fost lansată în ianuarie 2012 ca proiect pilot, fiind o idee unică în rândul retailerilor de pe piața locală și unică în cadrul METRO Cash & Carry, la nivel internaţional. Rezultatele proiectului pilot şi receptivitatea mare de care au dat dovadă clienţii platformei au dus la relansarea proiectului sub numele de METRO Magazin Online.

retail-FMCG.ro: De ce ați ales piața din România pentru a dezvolta proiectul pilot?

Dezvoltarea segmentului de comerţ online face parte din strategia la nivel internaţional a companiei METRO, care urmăreşte atât cele mai noi tendinţe din zona de retail, cât şi nevoile unui consumator tot mai sofisticat, în permanentă căutare de modalităţi prin care să îşi eficientizeze resursele.
Suntem prima companie din comerţul modern care a dezvoltat la standarde europene conceptul de multichannel (offline + online), fiind din nou, pionierul în acest sens, ca urmare a specificității acestei piețe și a faptului că piața digitală din România este în plină dezvoltare.

retail-FMCG.ro: Există și alte țări în care s-a extins proiectul?

După cum am menționat, platforma online a înregistrat succes și receptivitate din partea clienților, ceea ce a dus la implementarea acestui model în trei ţări din Europa: Polonia, Olanda şi Rusia.

retail-FMCG.ro Care este profilul clientului Magazinul Online?

Magazinul Online se adresează persoanelor juridice, reprezentând firme cu 1-60 de angajaţi, specializate pe oferirea de servicii. Pentru aceştia, METRO Magazinul Online a pregătit o ofertă de produse de Birotică şi papetărie, Mobilier birou, Electro-IT şi consumabile, Produse alimentare şi Protocol, Curăţenie şi mentenanţă, Produse sezoniere şi Pachete cadou necesare în activitatea zilnică a acestor companii.

retail-FMCG.ro Câți clienți are platforma online, în acest moment?

Până în acest moment, Magazinul Online a avut parte de peste 35.000 de clienţi înregistraţi. Ne dorim fidelizarea clienţilor şi educarea lor în a încerca noul format al METRO Cash & Carry România, care prezintă beneficii evidente – eficientizarea timpului şi a banilor, in primul rand.

retail-FMCG.ro Câte articole sunt disponibile acum pe platforma Magazinul Online?

Oferta cuprinde 6.500 de produse dedicate clienților specializați pe oferirea de servicii, din următoarele categorii: birotică şi papetărie, mobilier birou, electro-IT şi consumabile, produse alimentare şi de protocol, curăţenie şi mentenanţă, produse sezoniere şi pachete cadou.

retail-FMCG.ro: În oferta Magazinului Online au intrat și produse alimentare. Care este motivul pentru care le-ați introdus? A existat o cerere din partea clienților profesioniști pentru astfel de produse?

Oferta de produse alimentare disponibilă pe Magazinul Online cuprinde alimente necesare în activitatea companiilor care oferă servicii: cafea, lapte, băuturi răcoritoare, apă, biscuiți, snacks/chips. Am adăugat aceste produse în încercarea de a le oferi clienților o ofertă cât mai cuprinzătoare, care să le răspundă nevoilor în activitățile zilnice.

retail-FMCG.ro: Care sunt cel mai bine vândute produse de pe platforma online?

În topul vânzărilor din METRO Magazin Online se regăsesc produsele consumabile de birotică, precum produsele de papetărie. Articolele de igienă şi curăţare uzuale în cadrul unui birou, echipamentele IT şi articolele de protocol se numără, de asemenea, printre cele mai bine vândute produse din oferta Magazinului Online.
Clienții platformei online au arătat interes și față de produsele din categoria Back to School, o gamă nouă de produse, dar foarte cautată, ca urmare a lipsei de timp în programul clienților noștri profesioniști.

retail-FMCG.ro: Cum a evoluat piața de e-commerce în ultimii ani?

Piața locală de e-commerce este în plină dezvoltare, iar acest lucru s-a simțit pe parcursul ultimilor ani. Intrarea marilor retaileri în spațiul online este un trend tot mai vizibil, care atestă nevoia în creștere a românilor de a cumpăra online.
Suntem mândri să fim inițiatori ai acestui trend pe piața locală, prin dezvoltarea, la standarde europene, a conceptului multichannel, prin care mediul offline este completat de mediul online, pentru a acoperi nevoile clienților. Abordarea vânzărilor într-un sistem multichannel integrat este cheia succesului în anii următori, iar acest lucru se observă deja în creșterea valorii comenzilor cu 25%, în cazul clienților care utilizează ambele canale.
Piața locală are un mare potențial de creștere și se estimează că, în câţiva ani, va depăşi valoarea de 1 miliard EUR, potrivit PWC. Cu toate acestea, mai este mult spațiu de evoluție. În acest moment, doar 80-85% dintre români nu au efectuat niciodata o plată online (Visa). Rata de penetrare a internetului a crescut între anii 2010-2012, ajungând la aproximativ 61% în mediul urban și 33% în mediul rural (Gfk), cu o viteză care ne situează în top 3 în lume.


retail-FMCG.ro: Cum va schimba introducerea platformelor online de către marii retaileri comportamentul de consum?

Noi vorbim exclusiv despre clienții din categoria IMM (intreprinderi mici si mijlocii) pentru care dezvoltam strategii de crestere pentru utilizarea formatului multi-channel, care, in combinație, le aduce beneficii în ceea ce privește eficientizarea resurselor, în special de timp și de bani.
Pe piața locală de e-commerce, principala barieră ar putea fi considerata lipsa de încredere într-un astfel de sistem diferit şi, poate, nou pentru această piaţă, pentru mentalitate etc; avantajul nostru, ca lider al segmentului cash & carry, este tocmai prezenţă în mediul offline. Prevedem pe viitor tehnologii care vor integra experienţa online cu cea offline extrem de inteligente şi de uşor de folosit, care să servească într-un mod complex nevoile clienților B2B.