Creștem împreună, reciclăm împreună

Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură de mediu din România, unic la nivel naţional, care va deveni funcțional din 30 noiembrie 2023 participarea fiind obligatorie pentru toți comercianții și producătorii de băuturi din România. 

Banner SGR

sgr - pe scurt

Recilare peturi in dispozitive speciale

Sistemul de Garanție-Returnare

Prin Sistemul de Garanție-Returnare comercianții vor aplica o taxă-garanție în valoare de 0,50 RON la vânzarea oricărei băuturi (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase). Această garanție se aplică pentru ambalaje nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv.

După golirea ambalajului, consumatorul în poate returna în orice punct de returnare amenajat de către comercianți, mai exact, în orice magazin din România și va primi înapoi valoarea garanției plătite inițial, fără a fi nevoie să prezinte bonul fiscal sau să returneze ambalajul în magazinul din care a fost inițial achiziționat.  

SGR și magazinele de proximitate

Conform RetuRo, toate magazinele care comercializează produse ambalate SGR sunt obligate să organizeze un punct de returnare, indiferent de mărimea suprafeței de vânzare.

Un punct de returnare reprezintă un spațiu dedicat, organizat și gestionat de unul sau mai mulți comercianți în care sunt returnate ambalajele SGR de către consumatorii finali în vedere restituirii garanției.

Care sunt principalele obligații ale unui comerciant privind punctele de returnare?

  • Trebuie să accepte toate ambalajele inscripționate SGR indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul ambalat și fără a necesita prezentarea bonului fiscal.
  • Trebuie să păstreze ambalajele SGR returnate separat de deșeuri sau alte ambalaje care nu fac parte din SGR.
  • Au obligativitatea să permită accesul exclusiv administratorului SGR pentru preluarea ambalajelor din punctele de returnare, la solicitarea acestuia sau a reprezentantului desemnat.
  • Trebuie să asigure monitorizarea și securitatea punctelor de returnare a ambalajelor.  
Mai multe informații aici

sgr și horeca

Toți comercianții care desfășoară activități de comercializare a produselor ambalate SGR sunt obligați să fie înregistrați în platforma SGR și să participe la funcționare proiectului. Această categorie include și industria HoReCa, în special unitățile care organizează evenimente, pregătesc și servesc alimente și băuturi, precum și industria hotelieră.

Înainte de a implementa SGR în restaurantul tău, există totuși câteva mențiuni speciale pe care trebuie să le luăm în considerare:

Din punct de vedere al punctelor de returnare, persoanele juridice din industria HoReCa NU au obligaţia de a organiza puncte de returnare pentru consumatorii finali, dar au obligația de a preda către RetuRo ambalajele goale provenite din activitatea proprie.

Din punct de vedere al garanției SGR, comercianții HoReCa au obligația să perceapă garanția de la consumatorii finali pentru produsele ambalate SGR doar dacă acestea sunt consumate în afara structurii lor de vânzare. Dacă produsele sunt consumate în interior, nu este nevoie de aplicarea garanției.

Pe scurt, obligațiile unui comerciant HoReCa sunt:

  • Să fie înregistrat pe platfoma SGR în momentul începerii proiectului (30 noiembrie 2023).
  • Să perceapă garanția SGR doar pentru produsele consumate în afara spațiului de vânzare.
  • Nu este nevoit să organizeze un punct de returnare.
  • Să țină evidența produselor ambalate SGR comercializate și a garanțiilor aferente. 
Mai multe informații aici

Sgr și metro

Începând cu data de 30 noiembrie 2023, în proximitatea magazinelor METRO vor fi amplasate containere de preluare automată (RVM) a ambalajelor SGR.

Care sunt pașii de urmat pentru returul ambalajelor SGR în magazinele METRO?

  1. Vii cu ambalajele în magazinele METRO  
    Toate magazinele METRO beneficiază de câte un sistem RVM care asigură colectarea automată a ambalajelor SGR.  
  2. Utilizezi aparatele RVM pentru colectarea ambalajelor  
    Sfatul nostru este ca ambalajele SGR să fie organizate în funcție de materialul din care sunt realizate (plastic, metal sau sticlă).  
  3. Ridici voucher-ul eliberat de aparat  
    Voucher-ul menționează numărul de ambalaje returnate, valoarea aferentă a garanției și perioada de valabilitate a voucherului.   
  4. Utilizezi voucher-ul în magazinele METRO 
    Voucher-ul poate fi utilizat pentru cumpărături în magazinele METRO sau preschimbat în numerar, în zona de intrare clienți. Utilizarea voucherului pentru cumpărături poate fi efectuată doar de către posesorii de legitimație de client METRO. 

întrebări frecvente

PENTRU MAI MULTE INFORMAȚII,ACCESEAZĂ BUTONUL DE MAI JOS
Vezi detalii